{{next.header}}
Först och främst: vilken Elitloppshelg vi fick! I år var det väldigt många positiva saker vi kan ta med oss tycker jag. Förutom det självklara att vädret var ganska perfekt så fick vi uppleva fantastisk sport hela helgen och en alltid lika fantastisk stämning från publiken. Jag tycker också att upplevelsen på plats var riktigt bra och att alla på Solvalla lyckats skapa ett event som kan passa många. Från pulsen på stallbacken och den fokuserade publiken på E-läktaren till den galna energin på festivalområdet och feststämningen på restaurangerna. Elitloppet är och fortsätter att vara flaggskeppet för den svenska travsporten och jag tror ingen som var på plats var besviken när de åkte hem. Till det ska läggas den nästan halv miljon som tittade på Elitloppet på TV. Intresset för vårt allra största evenemang är fortsatt starkt och det känns oerhört positivt.
Det pratas mycket om publiksiffror inom travet och vi arbetar gemensamt för att vända trenden uppåt så att fler människor kommer och upplever travsporten på plats. Vi vet att vi har en historisk utmaning då våra publikssiffror är svåra att jämföra bakåt i tiden då vi räknat så olika över tid och det är också förändrade beteenden i samhället som även vi inom travet behöver förhålla oss till. Vi ska självklart fortsätta att sätta mål på publikantal, men jag tycker också att vi behöver bli bättre på att se till helhetsupplevelsen. Under april och maj har vi sett flera stora tävlingsdagar som bjudit på riktigt bra publikupplevelser, men där diskussionen efteråt handlat mer om att publiksiffran var för låg. Jag tror att vägen fram är att fokusera på de som faktiskt kommer till oss och erbjuda dem en så bra upplevelse som vi bara kan. Det, ihop med vårt fokus på den digitala kundresan, ger möjligheter att få sällangångsbesökarna att bli fler och även att omvandla dem till att gå fler gånger om de får en riktigt bra upplevelse.
För lite mer än ett år sedan föddes idén om att skapa en gemensam sommartrav-turné. Idén växte och kom att omfatta en sportslig storsatsning med dubblering av antal STL-dagar under sommaren, ett gemensamt eventkoncept och en stor satsning på marknadsföring. Och nu är det äntligen dags för premiär av STL Sommartrav. Efter intensivt arbete från många, inte minst alla deltagande travbanor, så får vi äntligen välkomna publiken under det här gemensamma konceptet. I grunden ligger såklart alla fina STL-tävlingar som genomförs under sommaren och de event som banorna redan erbjuder, men med STL Sommartrav vill vi höja upplevelsen ännu mer och visa upp travsportens alla delar. Travskolan, lokala tränare, ponnytrav och möjligheten att köpa andelar i hästar är några av sakerna som kommer att vara i fokus under tävlingsdagen.
Lindesberg är först ut och sedan följer ytterligare 26 tävlingsdagar som rundas av med Jubileumspokalen på Solvalla den 16 augusti. Du kommer säkert märka av marknadsföringen från alla banor, Svensk Travsport och vår titelpartner ATG i både traditionella och sociala medier. Eller så kanske du träffar på Alice och Simon, våra STL Sommartrav-ambassadörer, som är ute på vägarna hela sommaren (följ dem här). Kom ihåg att du som har ST:s årskort har gratis inträde på alla tävlingsdagar så glöm inte att hämta ut det! Läs mer om hela sommarturnén på stlsommartrav.se
Förutom att STL Sommartrav kommer att lägga stor vikt på att visa upp möjligheten för både stora och små att ta steget in i travet via travskolan så arbetas det mycket just nu med att få landets travskolor att ta nästa steg. Vi har kommit långt med utvecklingen av travskolorna och nu är det dags att bli ännu bättre. I projektet Travskola 2.0, som pågått sedan förra året, har vi identifierat vad som krävs för att få ännu fler att upptäcka travskolorna och hur vi kan möta upp de behov som eleverna har. En stor del är självklart en utvecklad marknadsföring och inför Elitloppet satsade flera travskolor på att hålla öppet hus under det gemensamma konceptet "Elitloppet startar på travskolan". Det har varit mycket framgångsrikt och uppskattat där det har arrangerats.
Ett annat mycket roligt initiativ är samarbetet med fältryttaren och sociala medier-stjärnan Pontus Hugosson, som efter att ha testat på travskolan fastnat helt för monté. Pontus satsar nu stenhårt på att skaffa montélicens och jag kan bara välkomna honom in i travets värld. Här kan du se en YouTube-film där Pontus pratar om sitt nyfunna intresse.
Vi vet om att travet har många utmaningar och det ekonomiska läget i världen påverkar oss hårt. Men jag kan ändå inte undgå att känna positiva signaler efter en riktigt bra vår med både sportsliga och evenemangsmässiga upplevelser som kröntes av den bästa Elitloppshelgen vi sett på många år. Lägg också till att hela sommaren ligger framför oss där vi gemensamt inom travet arbetar för att locka så många som möjligt till våra travbanor. Jag tycker vi behöver ta fasta på det positiva och bygga vidare på det, utan att för den skull inte hantera våra utmaningar på ett ansvarsfullt och klokt sätt. Vi behöver inte påminnas om de tuffa delarna som vi står inför, de vet vi om, men vi behöver nog påminna oss själva ibland vilken fantastisk sport vi har och att vi ska vara stolta över den.
Vi ses ute på travbanorna i sommar!
/Maria Croon, VD Svensk Travsport
Publicerad onsdag 31 maj 2023. kundtjanst@travsport.se