Varför följer inte Skatteverket Högsta förvaltningsdomstolens prejudicerande dom och vem på Skatteverket har ansvaret för det?

Den 7 december 2023 slog en enhällig Skatterättsnämnd fast att tävling med travhäst i Sverige mot startpeng (garanterad prispeng) är ekonomisk verksamhet. I dom den 9 september 2024 fastställer Högsta förvaltningsdomstolen förhandsbeskedet. Det innebär att Skatteverkets ståndpunkt att tävling med travhäst mot startpeng aldrig kan vara momspliktig verksamhet är fel. Skatteverket har genom handling visat att det vägrar att ta till sig de principer som Högsta förvaltningsdomstolen slagit fast. Frågan är vem på Skatteverket som är ansvarig för den kampanj som bedrivs mot Sveriges travhästföretag?


Skatteverket har sedan november 2016 när EU-domstolens meddelade dom i målet C-432/15 Baštová hävdat att det aldrig kan vara moms på de prispengar som en travhästägare vinner vid travtävlingar och således att rena tävlingsverksamheter aldrig kan bedriva momspliktig verksamhet. Sedan november 2016 har momsfrågan därför varit föremål för Högsta förvaltningsdomstolens (HFD) prövning tre gånger enligt följande.

Av de prispengar som utgår vid tävling med travhäst finns en garanterad del, numera lägst 1 500 kr, som utgår till samtliga som tävlar och en del som betalas ut utifrån hur hästarna placerar sig i loppet. I målet HFD 2019 ref. 68 argumenterade hästföretagaren för att hela den utbetalda prispengen ska utgöra underlag för moms, eftersom hästen utför en tjänst (tävling). Skatteverket menade att det inte ska vara moms på någon del av prispengen. HFD slog fast den garanterade delen av prispengarna ska vara underlaget för moms.

I målet HFD 2022 ref. 3 slog – mot Skatteverkets vilja – HFD fast att de ersättningar som betalas ut vid s.k. premielopp är momsgrundande.

Nu har HFD i dom 2024-09-09 (HFD 2024 ref. 44) slagit fast att hästföretag som fortlöpande bedriver travtävlingsverksamhet mot garanterad prispeng (eller startpeng som HFD väljer att formulera sig) har en ekonomisk verksamhet, dvs momspliktig verksamhet.

Bakgrunden till HFD:s dom är att Skatteverket i ett ställningstagande 2021-04-13 skriver att tävling med travhäst mot startpeng aldrig kan vara ekonomisk verksamhet.

Det Allmänna ombudet vid Skatteverket ansåg emellertid att rättsläget var oklart och att det fanns behov av ett klargörande besked i frågan inte minst för att undvika mångtal skatteprocesser. Det allmänna ombudet vid Skatteverket initierade därför processen (som nu avslutats med HFD:s dom) genom att ansöka om förhandsbesked hos Skatterättsnämnden. Detta för att få till en enhetlig lagtolkning och rättstillämpning.

Att ansökan skulle göras för att få en prejudicerande dom var den enskilde hästföretagaren och Skatteverket överens om. Det är även så att Svensk Travsport i diskussioner med Skatteverket varit överens med Skatteverket om nödvändigheten av en prejudicerande dom i frågan och tydliga riktlinjer för både hästföretag och Skatteverket att följa för framtiden.

Nu när även HFD slagit fast att Skatteverkets ställningstagande och ståndpunkt i frågan är fel, vägrar Skatteverket att acceptera domens prejudicerande verkan och följa de principer som HFD i domen slagit fast ska gälla. Skatteverket har i en kommentar till domen på sin hemsida visserligen skrivit att Skatteverkets ställningstagande ska ses över och analyseras men i pågående processer hävdar Skatteverket att det endast är en verksamhet som liknar den som prövades av HFD, dvs en verksamhet med 3–4 hästar som tävlat under lång tid, som kan vara momspliktig verksamhet. Denna inställning från Skatteverkets handläggare kom efter att Skatteverkets handläggare har haft möte och fått interna instruktioner om hur verket ser på domen.

Det är korrekt att frågan om en travhästägare bedriver ekonomisk verksamhet ska göras utifrån omständigheterna i det enskilda fallet men det finns ändå grundläggande regler att förhålla sig till. Dessa grundläggande regler framgår av HFD:s prejudicerande dom och innebär att den som fortlöpande bedriver en verksamhet med syftet att vinna intäkter har ekonomisk verksamhet.

HFD:s dom har prejudicerande verkan och är inte – som Skatteverket hanterar den – ett in casu avgörande. Det är inte så att det krävs 3-4 hästar för att en travtävlingsverksamhet ska vara ekonomisk verksamhet. Det är inte heller det som HFD skriver i sin dom. Det finns ingen särreglering för begreppet ekonomisk verksamhet som gäller just travhästverksamhet.

Slutsatsen är att Skatteverket antingen är helt okunniga om momsens grunder och rättsverkan av en dom från HFD, eller så vill Skatteverket inte följa domen. Oavsett vilket är det lika illa.

Gång på gång har Skatteverket hittat på argument varför travverksamhet inte är momspliktig. Varje gång har rättsprocesser i HFD visat att Skatteverkets kampanj mot svenska travhästföretag saknar rättsligt stöd. Att Skatteverket inte följer den praxis som HFD stiftar innebär sannolikt att någon begår tjänstefel.  Ändå fortsätter Skatteverket bevisligen sin kampanj mot Sveriges travhästföretag som – trots HFD:s prejudicerande dom - tvingas fortsätta verka i ovisshet och konkurrera på olika villkor.  

Vi önskar därför veta på vilka grunder Skatteverket bortser från domen från HFD?

Vi önskar veta vad är det för instruktion som gått ut till Skatteverkets handläggare för att de ska fortsätta sin kampanj mot Sveriges travhästföretag i strid med domen från HFD?

Vi önskar veta vem som har ansvaret för att Skatteverket valt att inte följa domen från HFD?

Anders Källström, Styrelseordförande Svensk Travsport
Håkan Karlsson, Ordförande Svensk Travsports Ägarkonsortium
Maria Croon, VD Svensk Travsport
Sara Lennartsson, Branschansvarig LRF Häst
Viktoria Östlund, Ordförande LRF Häst

Publicerad måndag 14 oktober 2024. kundtjanst@travsport.se