VD-brev: Vem tar ansvar för fler hästägare?

I helgen slog vi om till vintertid och med det jagar vi de sista ljusa dagarna innan vintern på riktigt lägger sig över landet. Hösten är här och i vanlig ordning handlar det i vår verksamhet om att mer och mer fokus riktas mot nästa år. Vi utvärderar och drar lärdomar av innestående år och lägger samtidigt nya planer framåt. Alltid med våra långsiktiga mål mot 2030 för ögonen – och där är hästägande i stort fokus.


I mitt senaste vd-brev skrev jag om de utmaningar och möjligheter som travsporten har gällande det minskande antalet hästägare och därmed hästar. Vi kunde också se på den senaste statistiken som publicerades i veckan att många kurvor fortsatt pekar nedåt. Att få fler att vilja bli hästägare och få de befintliga hästägarna att satsa vidare är fortsatt ett prioriterat strategiskt område på både lång och kort sikt.  Som jag nämnde i förra vd-brevet så arbetar Svensk Travsport nu med en konkret treårsplan där målet är mer prismedel på en stabil nivå för att skapa framtidstro i hela sporten. Utöver det så kommer Svensk Travsport att arbeta brett för att öka efterfrågan på travhästar med olika insatser.

Tillsammans är enda vägen fram

Det jag vill ta fasta på nu är att vi verkligen måste arbeta brett. Jag upplever tyvärr att vi alla pekar på varandra och att ingen tycker att den andra gör tillräckligt. Svensk Travsport har absolut ett stort ansvar och möjligheter att göra vissa saker, men inte allt. Här tror jag vi måste fråga oss själva, och det gäller alla i systemet: gör just jag tillräckligt? Gör jag tillräckligt för att uppmärksamma våra viktigaste kunder – det vill säga hästägarna? Gör vi tillsammans tillräckligt för att ta hand om, uppmärksamma, bjuda in till gemenskapen och med det ge bästa möjliga värde för insatsen? Olika hästägare värdesätter olika saker och det måste vi vara lyhörda för.

Jag lyssnade i veckan på Solvallas Podcast där travtränaren Joakim Lövgren var med och han delade en hel del både kloka och intressanta tankar. Han pratade mycket om sitt eget ansvar att vara en tränare där han själv skulle vilja vara kund eller anställd. Och han pratar just om sina hästägare som kunder där han jämför med övriga branscher och hur ”lätt” det har varit att få och behålla kunder som tränare tidigare. Företag inom andra branscher jobbar konsekvent med att marknadsföra sina produkter, ta hand om och vara lyhörda mot sina befintliga kunder samt utveckla sin egen verksamhet. Allt detta behöver vi inom travsporten också ha i åtanke i den alltmer konkurrensutsatta marknaden vi befinner oss på. Men som Joakim också konstaterar, vi arbetar i en fantastisk bransch där vi kan erbjuda en unik upplevelse som vi också kan välja hur vi paketerar. Det är skillnad mot att sälja något där pris är det enda man kan konkurrera med. Joakim citerar också sin tidigare kollega Svante Båth på ett träffsäkert sätt: Den som säger att man inte kan köpa lycka för pengar har aldrig ägt en travhäst. Lyssna på hela intervjun här.

Men återigen – alla måste bidra. Banor, tränare, sällskap, intresseorganisationer och förstås vi på förbundet Svensk Travsport. Som sagt arbetas det med en ekonomisk treårsplan där medel till hästägare prioriteras. Men prismedel måste kombineras med annat, kalla det kundvård. Och där finns några initiativ vi tittar på mot 2025 men det är ett ständigt pågående arbete.

  • Årskort för alla hästägare har funnits en tid. Med det kan man ta med en vän och gå på trav - alla banor, alla dagar, hela året. Det är många hästägare som tagit ut kortet men jag tror att vi fortfarande har många kvar att nå ut till. Vi behöver hjälpas åt att informera om detta och sen bjuda in till travsportens gemenskap.
  • Vi vet att kommunikation och information är oerhört viktigt för hästägare. Och här finns initiativ för att hjälpa fler tränare att bli ännu bättre. Vi kan idag förse tränarna med sportdata kring just de hästägare och de hästar som finns på den tränarens lista. Om det används i kombination med digitala verktyg kan tränaren enkelt kommunicera riktat till alla delägare för en specifik häst. 
  • Vi vill kunna nå fler hästägare för att kunna premiera dem. En stor brist idag är att det inte finns någon samlad databas med alla hästägare. Vi kan inte med säkerhet säga vilka de är och därmed kan vi inte kommunicera med dem. Därför arbetar vi nu både på lång och kort sikt för att bygga en mer komplett databas av hästägare.
  • Vi vill, ihop med banor, aktiva och partners, kunna premiera och ge förmåner till hästägare. Genom att ha fler registrerade hästägare kan vi också nå dem med erbjudanden och information som exempelvis ett nyhetsbrev med exklusivt redaktionellt innehåll om travsporten. 
  • Vi behöver också arbeta mer och närmare mellan förbund, bana och aktiv för att förbättra upplevelsen för hästägare. De aktiva kan förbättra banans evenemang genom att delta på olika sätt och banan kan i sin tur ge förmåner till tränarnas hästägare. För att citera Joakim Lövgren – ”det är vårt uppdrag att vattna intresset så att kunden fortsätter vara nöjd och vill fortsätta investera”.

Hästvälfärd en nödvändighet

Att hela travsporten alltid har hästen i centrum och arbetar långsiktigt och seriöst med hästvälfärd är en överlevnadsfråga. Det är helt nödvändigt för att vi ska kunna fortsätta träna och tävla med hästar. Det måste vi alla förstå och acceptera. Av den enkla anledningen att det är rätt – inte för att någon tvingar oss.

Det är därför viktigt att alla inom travsporten sluter upp kring vikten av hästvälfärd. Och kanske viktigast är att våra aktiva står upp för detta. Vi har sett framstående aktiva kommentera på olika sätt att "hästvälfärd gått för långt" och att det benämns som "trams" och att det finns viktigare saker att fokusera på. Jag håller inte med. Det är en stor del av mitt uppdrag att säkerställa att vi kan fortsätta att tävla med hästar på ett ansvarsfullt sätt. Samhällets krav och förväntningar på oss är under ständig utveckling och vi behöver lyssna noga och vi ska alltid vara anpassade för den tid vi är i nu.

I arbetet med hästvälfärd ligger också att lyfta allt det bra som görs inom travsporten. Och det finns oerhört mycket bra att prata om:

  • Vi har den senaste tiden fått många inbjudningar, alltifrån ridsporten till den italienska travsporten, att berätta om vårt hästvälfärdsprogram Travarhälsan. 
  • Den förändring Svensk Travsport gjorde gällande användning av körspö kommer att gälla i alla UET-länder från och med 2025.
  • Vi behöver vara tydliga med att vi har en hästhållning som vi verkligen ska vara stolta över och en stor mängd tränare, hästskötare, uppfödare, kuskar som har stor kärlek till hästen och mycket god hästkunskap.

Ett bra exempel på hur vi har lyft travsporten och det vi gör på olika sätt är Vi är sporten-kampanjen. Jag vill kopplat till ämnet hästvälfärd särskilt lyfta filmen med Jörgen Westholm som pratar om att han skulle vilja bli travhäst i sitt nästa liv och varför. Jag tycker det illustrerar vår syn på hästen och hästhållning. 

Som avslutning så ser jag fram emot helgens semifinaler i Breeders' Crown på Solvalla. En väldigt härlig tävlingsdag och upptakt inför säsongens sista riktigt stora sportsliga händelse – Breeders Crown'-finalerna på Eskilstuna den 16 november. Jag kommer att vara på plats och se framtidens stjärnor i ett förhoppningsvis vackert höstväder.

Maria Croon, vd Svensk Travsport

Publicerad torsdag 31 oktober 2024. kundtjanst@travsport.se