Vi ändrade som bekant propositionerna och klassgränserna i STL från och med Rommes omgång den 20/12 2024 och det har fallit väl ut. Vi har också hunnit med två finalomgångar, den första på Solvalla den 8 februari och senast i lördags på Solvalla den 29 mars. Nedan redovisas anmälningsintresset:
STL-finaler Solvalla 8 februari:
Klass III: 49 olika hästar startade i de sex försöken med 125 000 kr i förstapris och 12 anmälde till finalen med 250 000 kr i förstapris.
Klass II: 56 olika hästar startade i de sex försöken med 125 000 kr i förstapris och 16 anmälde till finalen med 250 000 kr i förstapris.
Klass I: 47 olika hästar startade i de sex försöken med 125 000 kr i förstapris och 12 anmälde till finalen med 250 000 kr i förstapris.
Bronsdivisionen: 45 olika hästar startade i de sex försöken med 125 000 kr i förstapris och 15 anmälde till finalen med 250 000 kr i förstapris.
Silverdivisionen: 36 olika hästar startade i de sex försöken med 150 000 kr i förstapris och 15 anmälde till finalen med 300 000 kr i förstapris.
Stodivisionen: 71 olika hästar startade i de sex försöken med 125 000 kr i förstapris och 18 anmälde till finalen med 250 000 kr i förstapris.
Diamantstoet: 43 olika hästar startade i de fem försöken med 150 000 kr i förstapris och 14 anmälde till finalen med 300 000 kr i förstapris.
STL-finaler Solvalla 29 mars:
Klass III: 48 olika hästar startade i de sex försöken med 125 000 kr i förstapris och 13 anmälde till finalen med 250 000 kr i förstapris.
Klass II: 61 olika hästar startade i de sex försöken med 125 000 kr i förstapris och 12 anmälde till finalen med 250 000 kr i förstapris.
Klass I: 51 olika hästar startade i de sex försöken med 125 000 kr i förstapris och 14 anmälde till finalen med 250 000 kr i förstapris.
Bronsdivisionen: 49 olika hästar startade i de sex försöken med 125 000 kr i förstapris och 15 anmälde till finalen med 250 000 kr i förstapris.
Silverdivisionen: 34 olika hästar startade i de fem försöken med 150 000 kr i förstapris och 10 anmälde till finalen med 300 000 kr i förstapris.
Gulddivisionen: 58 olika hästar startade i de elva i försöken med minst 150 000 kr i förstapris och 14 anmälde till finalen med 500 000 kr i förstapris.
Stodivisionen: 75 olika hästar startade i de sex försöken med 125 000 kr i förstapris och 16 anmälde till finalen med 250 000 kr i förstapris.
347 olika hästar var med och kvalade till finalerna den 8 februari dit 102 hästar anmäldes. Alltså ca 29 procent av de som startade i försöksomgångarna ville vara med i de sju finalerna. Till den 29 mars var det 376 olika hästar som var med och kvalade och då anmäldes 94 hästar till de sju finalerna, ca 25 procent av kvalhästarna anmäldes till finalerna.
På lördag körs Dubbelcupens Final i Bollnäs med 200 000 kr i förstapris. Det har körts åtta försök under februari och mars med 50 000 kr i förstapris och totalt har 59 olika hästar varit med och startat i kvalen. Endast elva hästar anmäldes till finalen. När det var Solvallaseriens finaler den 26 februari hade Solvalla haft åtta försök i varje klass under januari och februari med 80 000 kr i förstapris och de tre finalfälten med 150 000 kr i förstapris lockade 11 + 12 + 11 hästar i startlistan.
Det är förvånande att finaler lockar så få anmälda. Borde det inte vara så att ekipage är med i försök för att ha möjlighet att nå en final? Är det någon som sitter på en idé hur vi får fler hästar anmälda till finalerna, oavsett om det gäller STL, Solvallaserien eller Dubbelcupen så är det bara att höra av sig. Eller är det så att finaler inte behövs längre? Eller att de ska se ut på något annat sätt? Inspel är välkomna.
En annan sak som kan förvåna emellanåt är när det kommer synpunkter om att "det finns inga lopp". Det är klart att det finns brister, allt blir inte perfekt och alla kan heller inte alltid räkna med att ha bra propositioner att starta i. Så är det nu, så var det förr och det kommer att vara så framöver också. Men ibland blir vi konfunderade när vi får höra att "det finns inga lopp för min häst". Jag fick ett sådant exempel till mig för några dagar sedan och när jag sedan såg över startmöjligheterna fanns det fem lopp inom 14 dagar och inte alls långt ifrån hemmabanan. Både auto och volt och olika distanser och med olika prispengar.
Vi får ofta höra att det är viktigt att vi borde klassindela tävlandet i större utsträckning, många B-tränare och mindre A-tränare upplever att de har svårt att räcka till mot de bästa. Breddlopp är en sak, poängbegränsning i vardagstravet med ordinarie prispengar men lopp stängda vid exempelvis 1200 poäng är en annan sak. Eller spår efter startpoäng som också visat sig fungera bra. Nu testar vi tillsammans med Lindesberg en annan variant den 29 maj. I två propositioner i låga klasser har vi valt att sätta en tränarbegränsning på 150 starter under 2024. Just för att tränare som inte gör så många starter per år ska kunna debutera sin häst mot mer likasinnade och slippa möta "de bästa" direkt i de första starterna. Med tanke på det geografiska läget har många tränare nära att åka till Lindesberg och "hemmalaget" har upplevt att det är svårt att räcka till på hemmaplan. Därav har vi valt Lindesberg för detta test. Det finns andra startmöjligheter på banor runt omkring för tränare med mer än 150 starter 2024; Eskilstuna, Örebro, Solvalla och Romme har liknande lopp samma vecka och det här blir ett test ihop med Lindesberg som blir intressant att följa utfallet på.
Senaste månaden har det inkommit flera önskemål om att propositionerna gärna får utkomma lite tidigare. Normalt sett släpps propositionerna ut ca den 15-20:e i varje månad till månaden en och en halv månad senare. Nu tidigarelägger vi detta från med ca en vecka från och med junipropositionerna. Från onsdag den 9 april kommer junipropositionerna att synas på travsport.se (istället för 16 april som var tanken från början) och vi har nu tillsammans med banorna satt upp schema för resten av året där propositionerna alltså utkommer en vecka tidigare än vad som var planerat från början.
Det var allt för den här gången. Vi hörs igen om ca en månad.
Mattias Stenby
Publicerad tisdag 1 april 2025. kundtjanst@travsport.se