I dubbelklassloppen i voltstart har vi haft 7 + 7, dvs sju hästar från vardera klassen och där alla varit garanterade framspår. I autostartsloppen där Silver mött Guld har det blivit 3 (Silver) + 9 (Guld) och 6 + 6 från vardera klassen. Vad tycker ni? Är detta bra? Ska vi fortsätta med 7 plus 7 i voltstartsloppen? Ökar det benägenheten att anmäla, eller kan det vara 15 hästar utan att man på förhand vet hur många det blir på varje distans? Hur ser man på det som tränare respektive spelare? Är det mer intressant att spekulera om alla hästar har framspår på båda distanserna, eller spelar det ingen roll? I Stodivisionsloppen har vi ju inte 7 + 7, där blir det ju 15 hästar och så många hästar som anmäls på respektive distans. Hör av er, alla inspel är välkomna!
Hösten var mild och gynnsam för många att träna och starta sina hästar. Vi hade många hästar i startlistorna under oktober till december, fler än föregående år. Vi ökade från 10,54 startande per lopp i oktober-december 2023 till 10,76 startande per lopp under samma period 2024. Den är den högsta siffran sedan pandemiåret 2020 då vi hade högt antal startande hela året med fler utländska hästar i startlistorna också. På hela året 2024 landade vi på ett snitt på 10,62 startande per lopp så oktober-december låg högre än årssnittet.
Även 2025 har startat bättre än fjolåret när vi tittar på antalet startande per lopp. I januari 2024 låg vi på låga 9,97 startande per lopp i Sverige (4 630 starter på 464 lopp). Hittills i år med ett par dagar kvar av januari ligger vi på 10,18 startande per lopp. Några har hört av sig och varit speciellt oroliga över Åbys startlistor, att det är få hästar där, men det är lätt att glömma hur det brukar vara på vintern och det är inte färre startande den här vintern än föregående vintrar. Faktum är att Åby i snitt har fler startande per lopp hittills i år i jämförelse med januari senaste åren och vi har de högsta siffrorna med antal startande per lopp i januari på Åby sedan 2020. 9,71 startande per lopp i år mot 9,02 startande per lopp i januari ifjol. Sen går det förstås inte att vara nöjd med det, vi hoppas alltid på fler startande på alla banor i Sverige och att fler också ska våga ta chansen att vara med på Åby.
Något som jag nämnt vid några tillfällen tidigare är propositionen "Spår efter startpoäng". Hästarna kommer sedvanligt med i loppet efter startpoäng, men spårtilldelningen blir annorlunda. Häst med lägst poäng får spår 1 och häst med högst startpoäng får spår 12. Vi har ökat antalet sådana lopp hittills i år och bland annat testade vi en delningsproposition på Eskilstuna den 6/1 där hästarna delades in i loppen som vanligt och fick därefter spår efter startpoäng. Det blev uppskattat och lyckat och fler sådana tillfällen kommer under vintern och våren. Nu på fredag kväll den 31/1 i Bollnäs skrevs ett lopp för högsta klassen ut med 35 000 kr i förstapris där tio snabbloppshästar gör upp över 1640 auto. Av de tio hästar som kom med i loppet fick Hard Times med minst poäng spår 1 och Fortune Mearas med mest poäng fick sämsta spåret (åtta). Med den här typen av propositioner skapas lite bättre förutsättningar för hästar med lite poäng istället för att de hela tiden ska behöva stångas mot eliten. Ingen stängs ute, men anmäls en häst med mycket poäng får den sämsta spåret. Det blir hur som helst ett spännande snabblopp i Bollnäs på fredag och detta är också något vi kommer att fortsätta med.
Till sist en nyhet gällande montén. Som jag nämnt tidigare har vi haft svårt att få fler aktiva montéhästar och fler aktiva ryttare de senaste åren. Nu testar vi att införa Svensk Travsports Montéserie. Vi börjar i år med 18 lopp (16 för varmblod och två för kallblod) som placeras ut runt om i Sverige från april till december. Alla dessa lopp får 60 000 kr i förstapris och loppen är en omfördelning av en del högt doterade lopp som tidigare fått bidrag från Svensk Travsport som nu bildar dessa 18 lopp i Svensk Travsports Montéserie. En satsning som vi hoppas ska gynna fler. Från Boden i norr till Jägersro i söder kommer det under året att ridas ett lopp med 60 000 kr i förstapris på 18 olika banor och med olika propositioner. Vi hoppas att det kommer att tas emot väl och att fler ska våga prova sina hästar i monté och att också fler ryttare ska våga ta chansen.
Det var allt för denna gång. Vi hörs vi igen om ca en månad.
Mattias Stenby
Publicerad torsdag 30 januari 2025. kundtjanst@travsport.se