VD-brev: Fokus framåt för förändring

En månad in på året och nu är det dags att sätta alla planer som lagts i verket. I dagarna blir alla travbanor och basorganisationer klara med sina verksamhetsplaner och det finns så oerhört mycket bra idéer som nu ska genomföras. Det finns många utmaningar att ta tag i men jag tycker samtidigt det finns en framtidstro och vilja att skapa förändring.


Årets första hållpunkt är som alltid Prix d’Amérique-helgen som både innebär fantastisk sport och intressanta möten när europeiska travförbundet UET samlas till generalförsamling. Trots ganska kallt och lite regnigt väder var det en både stor och engagerad publik som sökt sig till Vincennes. Hela trav-Sverige hoppades såklart på svensk seger i PdA men tyvärr fick varken kretsen kring San Moteur eller Don Fanucci Zet fira just den här helgen.

Däremot blev det en mycket glädjande svensk seger i loppet efter med Working Class Hero där Jörgen Westholms stjärna återigen visade att han trivs på fransk mark. En oerhört spännande häst att fortsätta följa. Det var också fantastiskt att se när Helen Ann Johansson delade ut priset i det minneslopp som bär hennes namn när och det var nu också 30 år sedan hon vann som första kvinna med Ina Scot. Beundrarskaran var stor och det var många som ville intervjua henne och ta bilder. Och Helen Ann är som alltid en lika ödmjuk som självklar stjärna.

Själva UET-mötet kan ni läsa mer om här. Det var bra samtal och många viktiga frågor som togs upp där vi återigen fick bekräftat att hästvälfärdsfrågorna blir allt viktigare i alla länder där alla upplever att såväl allmänhet som myndigheter och politiker sätter ett allt större fokus på detta. Ett mycket viktigt arbete i detta är den påbörjade synkroniseringen av reglementen kopplat till både hästvälfärd och medicinering.

Vi måste agera

En samlad reflektion efter helgens möten och tävlingar är att vi har utmaningar i de flesta länder gällande tillväxt. Efter ett par år av lågkonjunktur har det som tidigare varit svagt negativa trender nu på många håll, inklusive Sverige, varit större nedgångar vad gäller antalet betäckningar, hästar i träning och så vidare. Men min reflektion av de diskussionerna var också att vi och alla andra länder vet om och har vetat om dessa kurvor länge. Det ser absolut dystert ut och inget land sitter i en särskild önskvärd situation. Men vi kan heller inte bara lägga tid på att beskriva hur illa det är utan på riktigt kraftsamla för att skapa förändring. Vi vet om våra utmaningar och jag tycker nu att det finns en känsla inom travsporten att vi är trötta på att blicka bakåt och istället nu behöver och vill blicka framåt.

Under mötena konstaterades att vi behöver samarbeta och öka intresset för travsporten och nå nya målgrupper. Det finns mycket att lära av varandra även om det inte alltid går att applicera koncept rakt av. Både Frankrike och Danmark har lyckats bra vad det gäller publikfrågan genom att fokusera på ett fåtal större evenemang och lägga kraften där.

Framåt mot 2025

Inför 2025 har vi i Sverige, ST, banor och bas-organisationer, lagt våra planer för att vända trender, skapa framtidstro och öka intresset. Det är samtidigt ett långsiktigt arbete som vi alla behöver hjälpas åt med på olika sätt. Och det behöver bli konkreta insatser också. Bara för att påminna om några saker vi nu genomför:

  • Prispengarna ökar 2025 med 100 mkr med målsättningen att den nivån ska gälla även 2026 och 2027.
  • STL Sommartrav planeras nu för tredje året i rad med sport, evenemang och marknadsföring under travets högtid.
  • Precis som det nu görs i Frankrike planerar vi i år att fokusera på några utvalda dagar (varje bana väljer ut vilka) där respektive bana satsar extra både vad gäller evenemang och marknadsföring. Det kanske inte får fullt utslag år 1 men att fokusera våra insatser tror jag är helt rätt väg att gå. Det är också roligare som publik att gå när man vet att det blir något extra och att det finns en chans att träffa fler.
  • Vi arbetar med att förtydliga travsportens divisioner genom bland annat propositionerna för att alla ska känna att de kan tävla på sin nivå.
  • Det omtag vi gjorde kring travskolorna för ett par år sedan börjar ge resultat, en ökning 2024 på drygt 7 procent ger energi att fortsätta satsningen.
  • Vi arbetar nu med en realityserie som planeras sändas hösten 2025 eller eventuellt våren 2026. Sammankopplat med TV-serien arbetas också med att ta ut sporten bättre via sociala medier där vi kommer nå stor räckvidd och nya målgrupper.
  • Alla hästägare ska känna sig välkomna in i travsporten och förutom årskortet som gäller för aktiva inklusive hästägare plus en vän på landets alla travbanor arbetar vi med att lägga till ytterligare förmåner och generellt lyfta hästägande.
  • För den avelsintresserade har Breedly utvecklats och har nu mer inspiration och fler tjänster. Vi har många besökare redan nu men målsättningen är att få ännu fler att upptäcka den och på så sätt också locka nya personer och väcka intresset.
  • Vi arbetar brett för att stärka vår ungdomssport ponnytravet. Det handlar om såväl rekrytering, utveckling av sporten samt avelsarbetet. Här finns mycket att göra och vi behöver bli bättre på att ta hand om våra ungdomar och göra travsporten mer synlig och attraktiv för fler.
  • Vi fortsätter vår digitaliseringsresa där arbetet med det nya sportsystemet fortsätter i god takt. Därutöver skapar vi samtidigt ännu bättre funktioner och verktyg för både publik och aktiva.

Genom att vi på gör konkreta saker skapar vi också förändring som gör att travsporten åter kan växa. Det är inte ett lätt eller snabbt arbete utan det kräver både mod och uthållighet. Men vi måste våga göra saker annorlunda nu och jag känner att travsporten tillsammans kan skapa framtidstro om vi arbetar gemensamt och målinriktat.

/ Maria Croon, VD Svensk Travsport

Publicerad fredag 31 januari 2025. kundtjanst@travsport.se