Partnerpolicy

Nedan presenteras Svensk Travsports partnerpolicy. Senast uppdaterad 28 oktober 2024.


Bakgrund, mål och syfte

  • Denna policy syftar till att säkra att alla typer av partnerskap som inleds och drivs av förbund, bolag och sällskap inom den svenska travsporten ska verka för att på ett positivt sätt bidra till att bygga sportens varumärke.
  • Policyn ska vara ett hjälpmedel i vardagen för alla som arbetar med försäljning eller inköp i travsällskapen och Svensk Travsport.
  • Policyn gäller vid all typ av marknadsföring av leverantör/partner/sponsor, exempelvis vid annonsering i banprogram och tidningar, namngivning av lopp eller synlighet på, eller i samband med, tävling eller annan av sällskapen driven verksamhet.

Vår gemensamma syn på partnerskap:

Våra samarbeten ska bidra i vårt arbete med att skapa livskvalitet för människor genom att vara en sport och plats där hästar och människor mår bra tillsammans. Vi ska tillsammans skapa världens bästa travsport som är attraktiv för alla. 

Våra samarbeten ska bidra till vår tillväxt genom att våra aktiva partners tillsammans med oss skapar aktiviteter och upplevelser tillsammans med hästen som gör skillnad i människors vardag.

I vårt arbete med partnerskap tar vi stor hänsyn till vår starka ungdomsverksamhet och till vår roll som samhällsbärare med alla aktiva som har hela eller del av sin yrkesverksamhet i sporten.

Politiska partier

  • Vi samarbetar med och synliggör endast partier som är företrädda i Sveriges riksdag med följande begräsningar:
    • Exponering på bana oavsett placering får endast ske i form av partisymbol och partinamn.
    • Politiska budskap får ej exponeras inom eller i direkt anslutning till banans avgränsade område.
    • För samarbete vid arrangemang under en travdag krävs särskild överenskommelse om innehåll och aktivitet mellan sällskapet och aktuellt parti.
  • Vid nationella samarbeten som STL samarbetar vi inte med något politiska partier.
  • Inga STL-lopp eller lopp inom V75-spelet får sponsras av politiska partier.

Tobak och nikotin

  • Vid eventuellt samarbete med bolag som säljer eller marknadsför tobak eller nikotinprodukter får endast varumärken inom den tobaks- och nikotinfria kategorin ges synlighet.
  • Tanken är att denna del av policyn ska följa rådande marknadsföringslagstiftning/tobakslagen och uppdateras då den eventuellt uppdateras. Partnerskap ska också följa marknadsföringslagstiftning/tobakslagens stycke om sponsring 4 kap, §§8-10. 

Alkohol

  • Samarbeten med både öl- och vinleverantörer av olika slag förekommer i dag och dessa är viktiga för våra olika restaurangverksamheter. Vid publika event bör dock även alkoholfria alternativ till vin, öl eller spritdrycker lyftas fram.
  • Viktigt är att alla dessa samarbeten följer rådande marknadsföringslagstiftning/alkohollagen och uppdateras då den eventuellt uppdateras. 

Spel

  • Vi samarbetar endast med i Sverige licensierade spelbolag som vilka har ingått basavtal med Svensk Travsport.

Pornografi

  • Vi samarbetar inte med företag som har hela eller delar av sin verksamhet i pornografisk verksamhet av något slag.

Lån och krediter

  • Vi ska inte bedriva eller inleda samarbete med bolag som erbjuder och marknadsför sms-lån utan pant eller kreditkontroll mot privatpersoner.

Djurrättsorganisationer och hästvälfärd

  • Vi ska inte bedriva eller inleda samarbete med organisationer som motarbetar och argumenterar mot sporten och våra värderingar.
  • Vi ska inte bedriva eller inleda samarbete med företag som erbjuder eller marknadsför ej tillåtna fodertillskott eller andra otillåtna preparat för häst.
  • Vi ska inte bedriva eller inleda samarbete med företag som till aktiva inom travet erbjuder eller marknadsför utrustning för vård eller behandling av häst, vilken inte får användas enligt Svensk Travsports bestämmelser.

Övrigt

  • Vi samarbetar endast med verksamheter som följer vår leverantörskod.
  • Tveksamma samarbeten, oavsett anledning, behandlas av Svensk Travsports VD-samråd.


kundtjanst@travsport.se